user onboarding چیست؟ همراه با بررسی نکات کاربردی آن
![user onboarding](https://reactapp.ir/wp-content/uploads/Infographic-07-07.jpg)
![user onboarding](https://reactapp.ir/wp-content/uploads/Infographic-07-07.jpg)
در این نوشته از بلاگ reactapp.ir قراره در مورد یک مفهوم جالب در ارتباط با محصول و مشتریانتون صحبت کنیم. شماهم قطعا این جمله معروف رو شنیدید که یک برنامه و اپلیکیشن متوسط 77 درصد کاربرانش رو در سه روز اول نصب از دست میده. شاید شما دارید react native رو یاد میگیرید تا بتونید اپلیکیشن های کاملا نیتیو برای اندروید و iOS تولید کنید ولی جدا از بحث فنی ، نگه داشتن کاربران و تبدیل اون ها به مشتری و کاربران وفادار یکی از اصل هایی هست که خیلی براتون اهمیت داره . توی این نوشته قراره در مورد مفهومی به اسم user onboarding صحبت کنیم و با تاثیرات اون بر موفقیت اپلیکیشن یا وبسایت آشنا بشیم .
user onboarding چیست؟
اگه بخوام بگم onboarding چی هست میتونم به این صورت بیانش کنم که آموزش استفاده از سرویسی که ارائه دادید و افزایش روند تبدیل کاربران به کاربران همیشگی یا اصطلاحا وفادار. یعنی شما یک رویکرد رو در نظر میگیرید تا کاربرانتون ارزش محصول ارائه شده شمارو به خوبی درک کنند .
این فقط مشتریان شما نیستند که باید سرویس شمارو درک کنند ، در مرحله اول این شماهستید که باید کاربرانتون رو به خوبی درک کنید و اون هارو طوری راهنمایی کنید برای استفاده از خدماتتون به درستی گام بردارند . برای تحقق onboarding باید سه مرحله رو طی کنید :
- محتوای درست و مناسب
- راه ارتباطی صحیح
- زمان بندی درست
خیلی از اپلیکیشن ها فقط به پشتیبانی از داخل برنامشون اکتفا میکنند و وقتی کاربر وارد برنامه (برای مثال یک اپلیکیشن موبایل ) میشه شاید سردرگم بشه، شما میتونید از طریق ایمیل یا آموزش های قبل ورود به برنامه کاربر رو راهنمایی کنید تا به مشکلی نخوره و با تسلط و فهم بیشتری وارد اپلیکیشن شما بشه. تقریبا اکثر اپلیکیشن ها یک آموزش swipe-through در اولین اجرایی که کاربر داره بهش نشون میدن. هدف هم این هست تا کاربر با برنامه آشنا بشه اما این روش مشکلاتی هم داره.
![مثال onboarding](https://reactapp.ir/wp-content/uploads/swipe-through-.png)
![مثال onboarding](https://reactapp.ir/wp-content/uploads/swipe-through-.png)
کاربران دوست دارن خودشون محصول رو کشف کنند و این یک مانع بین اپلیکیشن و کاربر به حساب میاد. نمیشه این انتظار رو از کاربر داشت که قبل از استفاده از برنامه آموزش های اون رو نگاه کنند، معمولا کاربران تمام چیزی که میخوان این هستش که نیاز خودشون رو در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف کنند (البته این موضوع برای اپلیکیشن های مختلف تا حدودی متفاوت هست).
توصیه ای که میشه این هست که به جای اینکه در اولین اجرا، کاربر رو مجبور به مطالعه کنید تا همه چیز رو به خاطر بسپاره، هنگام استفاده آموزش هارو در اختیارش قرار بدید. آموزش و راهنمایی که شما به کاربرانتون نشون میدید دقیقا مخصوص لحظه ای هست که در اون نقطه از برنامه برای کاربر ضروری به حساب میاد .
رضایت کاربر و onboarding هر دو هدفی مشترک را دنبال میکنن، برای دسترسی به این دو شما باید کار با سرویستون رو تا جایی که امکان داره ساده کنید تا تجربه کاربری فوق العاده ای ایجاد کنید. اما نکته اینجاست که این دو هیچوقت جایگزین هم نمیشن، میزان رضایت کاربر تعیین میکنه توانایی اونها برای استفاده از محصول شما چه قدر هست، اما انگیزه ایجاد نمیکنه. شما به انگیزه نیاز دارید، برای جلب مشتری باید انگیزه ایجاد کنید. اما اینو بدونید یک ظاهر ساده نقطه قوت شما نمیشه، کاربران در اولین نگاه و در ایتدا فقط به این علاقه ندارند که محصول شما چگونه کار میکنه، بلکه باید یک تجربه کاربری خوبی برای اونها رقم بخوره و اینجا جایی هستش که شما انگیزه رو ایجاد میکنید تا کاربر به سراغ برنامه شما بره و با اون مشغول به کاربشه. ایجاد انگیزه گاهی میتونه به این معنی باشه که شما پشتیبانی خیلی خوبی از محصول و برنامتون ارائه بدید. اینو در نظر بگیرید که هیچ کس دوست نداره با برنامه یا اپلیکیشنی کار کنه که هر چند ثانیه یک پنجره یا پیغام آموزشی نمایش بده.
باید حواستون به این باشه که در هر مرحله چه چیزی از کاربرانتون میخواید، چه ایجاد حساب کاربری باشه، چه چک کردن محصول و … درخواست شما باید با توجه به توانایی کاربران باشه. اینکه شما به کاربرانی کهنه کار و وفادار برسید کار خیلی آسونی نیست، میشه این روند رو به دو مرحله زیر تقسیم کرد :
- استفاده مداوم و مکرر از ارزش و ویژگی های برنامه
- درخواست ویژگی های بیشتر بعد از دستیابی به توانایی های واقعی محصول یا اپلیکیشن
وقتی که ارزش های جدیدتری با توجه به نیازشون به کاربرانتون پیشنهاد میدید، اونها به طبع بیشتر از برنامه شما استفاده میکنند. برای اینکه کاربرانتون با ارزش های پیشنهادی جدید شما به بهترین شکل ممکن آشنا بشن لازمه یه سری مراحل رو پشت سر بزارید :
مرحله اول: محتوای درست و مناسب
onboarding با بازاریابی آغاز میشه، زمانی که هنوز کاربر محصولتون رو ندیده. این طبیعی هستش که وقتی کاربر برای اولین باز محصول، اپلیکیشن و … شمارو میبینه تقریبا چیز کاملی در مورد کسب و کار شما نمیدونه. اما برای مثال وقتی کاربر داره از سایت شما بازدید میکنه باید محتوایی در اختیارش قرار بگیره و بهش نمایش داده بشه که ارزش کاری شما رو درک کنه، در اینصورت شمارو به عنوان یک فروشنده معتبر و کسی که میشه بهش اطمینان کرد میشناسه. البته باید چند نکته رو بدونید :
- تایمینگ : بر روی افرادی متمرکز باشین که هنوز اپلیکیشن، محصول و یا سایت شمارو ندیدند .
- محتوا : برای اعتبار دهی به خودتون و همچنین جهت دهی صحیح به ذهنیت کاربرانتون با توجه به علایقشون یه سری محتوا و ارزش پیشنهادی در اختیارشون قراربدین. اینطوری میتونید راجب علایق مشتریانتون بدونید و نظر سنجی کنید.
- راه های ارتباط : برای مثال صفحه اصلی سایت با یک ویدئو معرفی ، گیف و … عرضه و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ، لینکداین ، توییتر و ..
شما وقتی محتوای با کیفیتی تولید کنید میتونید اعتبار شرکتتون رو به رخ مشتریانتون بکشید و باعث بشید مشتریانتون به سمت جلو حرکت کنند و مصرف کننده محصولات (اپ، سایت و ..) شما بشن.
![onboarding](https://reactapp.ir/wp-content/uploads/cp-tour-onboarding.gif)
![onboarding](https://reactapp.ir/wp-content/uploads/cp-tour-onboarding.gif)
مرحله دوم: راه ارتباطی صحیح
خب حالا هدف شما فعلا دیگ جذب کاربر نیست، باید از این جهت مطمعن بشید که به تعهد هایی که دادید عمل کردین. باید در محتوایی که دارید به این موضوع بپردازید که کاربر از محصول شما در محیط کار یا محیط شخصی خودش چجوری میتونه استفاده کنه؟ به عنوان نمونه اگه شما یک اپلیکیشن تولید کردید باید در محتواش به کاربرانتون اطلاع بدید که چجوری میتونند از داخل برنامه به یه سری ابزار دسترسی پیدا کنند تا بتونند وقت و فعالیت های خودشون رو مدیریت کنند که اینجاهم باید چند نکته رو بدونید :
- زمان بندی : زمانی که کاربر از محصول شما استفاده میکنه که البته هنوز مشتری دائمی شما نیست.
- محتوا : اشاره به مهترین ارزشها ، طرح ها و برنامه ها و تاکید کردن بر کارایی بالا و نحوه آماده سازی محصول.
- ارتباطی : آموزش استفاده از ابزارها، معرفی اولیه، پیام های درون برنامه ای و پشتیبانی بلند مدت
ببنید وقتی کاربر نحوه استفاده از محصول شمارو درک کنه اون رو به عنوان یک کمک دهنده میبینه و ازش حتما استفاده میکنه .
مرحله سوم:زمان بندی درست
اگه این مرحله رو به درستی انجام بدید باعث میشه کاربرانتون به طرفدارنی همیشگی و وفادار تبدیل بشن. بعضی از شرکت ها این مسئله رو به خوبی درک میکنند، گروهی از طرفداران رو ایجاد میکنند و مرتبا اونهارو گسترش میدن، این گروه به انواع گوناگونی در جامعه نمایان میشه و تبلیغات موثری صورت میگیره. از اونجایی که کاربران به خوبی میدونند چگونه باید از محصول شما استفاده کنند شما باید تا جایی که امکان داره رابطه خودتون رو با کاربران افزایش بدید. وقتی از شما سوالی پرسیده میشه به خوبی اون رو پاسخ بدید، در شبکه های اجتماعی نیاز های اون هارو بر طرف کنید و به طور کلی از طریق دنیای مجازی با اونها ارتباط خوبی برقرار کنید. در این مرحله هم باید سه نکته رو مد نظر داشته باشید :
- تایمینگ : زمانی که کاربر به صورت مکرر از محصولتون استفاده میکنه .
- محتوا : هر انچه که محصول شمارو چیزی بیشتر از فقط یک محصول نمایش بده و باعث ایجاد رابطه احساسی بین شما و کاربرانتون بشه.
- راه های ارتباط : کنفراس ها ، شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی، و هر چیزی که کاربرانتون بتونند با شمار در ارتباط باشن و نظرات و انتقادهای خودشون رو مطرح کنند .
این مراحل به این بستگی داره که کاربر شما تا چه حدی میتونه از سرویستون استفاده کنه، onboarding یک طیف عظیم از مسائل رو در بر میگیره، از ارائه راه حل به کاربرانتان تا سطح روابط شما با اونها بعداز اینکه به مشتریان دائمی تبدیل شدن. ببینید وقتی کاربر درک کنه که سرویس و محصول شما چه تاثییری بر زندگی اون داره، مراحل رو پشت سر میزاره و تبدیل به یک مشتری دائمی میشه، اما اگه اهمیت محصولتون درک نکنه و اون رو نفهمه نه تنها به شما پشت میکنه بلکه میتونه باعث تبلیغات منفی هم بشه.
دیدگاهتان را بنویسید