نکاتی در مورد ux


در این نوشته قراره در مورد (ux (User Experience صحبت کنیم ، به نظر بحث خیلی مهمی هستش که معمولا خیلی کم مورد توجه قرار میگیره ، این متن رو بهتره با یه تعریف شروع کنیم . ux شامل رفتار، حالت و احساس کاربر در مورد استفاده از یک محصول یا سیستم گفته می شه . البته که تعاریف متفاوتی رو ممکنه در گوگل پیدا کنید . میتونید در مورد مفهوم تجربه کاربری بیشتر سرچ کنید و ااون رو درک کنید ، سعی میکنم در آخر این نوشته یه سری منبع انگلیسی هم قرار بدم تا اگه زمان داشتید یه نگاهی بهشون بندازید ، در ادامه یه سری اشتباهاتی که رایج هستند رو بررسی میکنیم .
اولین مورد که خیلی ها نمیدونند و رعایت نمیکنند این هست که طراحی رابط کاربری با تجربه کاربری کاملا متفاوت هست ، پس لطفا ui/ux رو یکی ندونید . ui یا طراحی رابط کاربری قسمتی هست که کاربر اون رو میبینه . اما تجربه کاربری اون احساس کاربران در مورد محصول شماست ، موقع استفاده از محصولات شما ایموجی که در چهرشون هست چی میتونه باشه ؟!! این مساله جای صحبت خیلی بیشتر داری ولی خیلی مختصر خواستم بهش اشاره کنم . البته اینو قطعا میدونید که ui و ux در کنار هم معنی پیدا میکنند .
مساله بعدی این هست که ، طراحان حرفه ای به خوبی معنای تمامی آیکون ها و .. رو درک میکنند و اون هارو میشناسند اما موردی که وجود داره این هست که همه بازدید کننده های سایت شما افراد حرفه ای و کاربلد نیستند ، طراحی خیلی پیچیده و خفن میتونه نتیجه کاملا بر عکسی رو نشون بده .
تجربه کاربری یک فرایند نیست که به راحتی تموم بشه ، شاید بهتر اینطور بگم که تا زمان مرگ محصول شما تجربه کاربری زنده هست . یکی از مشاوران این حوزه در مورد تجربه کاربری اینطور میگه :
” تجربه کاربری یک مورد یا گزینه نیست ، نمیتونید بدون انجام تجربه کاربری حرکت کنید “
اما نکته بعدی که به نظر من خیلی مهم و جذابه صحبت های راس آنگر هستش ،معتقده که بزرگترین تصور غلط از تجربه کاربری تاکید بر بخش کاربری هست ، ” ما همیشه نمیتونیم اونچه که برای کاربر بهترین هست رو انجام بدیم بلکه باید مطمئن بشیم که در حال اماده سازی یک تجربه کلی هستیم که میتونه اهداف و نیاز های ممکن رو برای کسب و کار ها و کاربران ایجاد کنه “


استیو باتی بانی این نظر رو داره که ux گران نیست ، استیو اعتقادش بر این هست که مردم به چیز هایی مثل شخصیت ، نقاشی و …علاقه مند هستند و حاضرن که برای اون هزینه کنند و در واقع یک طراح خوب برای هر پروژه یک سری گزینه و روش هایی داره باعث ایجاد احساس برای اون پروژه میشه .
این نکته رو در مورد یک طراح تجربه کاربری بدونید که اون ها رابط هستند ، منظورم این هست که انحصارا مجموعه ای از بهترین روش ها اجرا نمیکنند، مهارت اونها این هستش که گوش دادن رو خوب میدونن و در نهایت کاری که انجام میدن موجب موفقیت همه اعضای کسب و کار میشه .
تجربه کاربری یک انتخاب نیست . طی یک تحقیقات در مورد محصولات تیم های موفق که شرکت uie انجام داده متداول ترین مشکلی که پیدا کرده این هست که کمپانی ها فکر میکنند طراحی تجربه خوب افزودنی هست نه یک نیاز اساسی و پایه. اینو بدونید که یک ux خوب در طول زمان تغییر پیدا میکنه .
در مورد تجربه کاربری کافیه یه سرچ بزنید و کلی نکته و مقاله برای مطالعه پیدا میکنید و میتونید از اونها استفاده کنید پس من نیازی نمیبینم که بخوام مجددا در این مقاله اونهارو بنویسم ، اما اگه تونستید حتما با افرادی که در این زمینه تجربه دارند تعامل داشته باشید خیلی خیلی میتونه بهتون کمک کنه تا اون درک درست رو پیدا کنید . لینک یه سری منابع انگلیسی رو در ادامه میزارم ، بد نیست که نگاهی بندازید و مطالعشون کنید .
دیدگاهتان را بنویسید