مسیر تبدیل شدن به Mobile Developer در سال 2020


آبا قصد دارید که یک Mobile Developer باشید و بهش به عنوان یک شغل نگاه کنید؟اپلیکیشن ها موبایل امروزه همه جا وجود دارند و هر کسب وکاری در هر حوزه ای یک اپلیکیشن برای ارائه سرویس و خدمات خود در app store ها داره.به شخصه برای خودم خیلی کم اتفاق میفته که از لپ تاب برای وبگردی و خرید محصولات استفاده کنم.امروزه تقریبا هر کاری رو میشه با موبایل انجام داد و مهارت توسعه اپلیکیشن های موبایل برای یک مهندس نرم افزار یا هر شخص دیگه ای میتونه یک امتیاز ویژه باشه.در این مقاله به بررسی راه های مختلف برای تبدیل شده به یک توسعه دهنده موبایل در سال 2020 میپردازیم.
قبل از شروع باید بدانید که توسعه اپلیکیشن برای موبایل سابقه نسبتا طولانی دارد و چندین راه برای ساخت اپلیکیشن های موبایل وجود دارد که شما باید با توجه به نیاز و مهارتی که دارید یکی از این راه ها را انتخاب کنید.
Native Apps (Single Platform)
این اولین و قدیمی ترین راه برای ساخت اپلیکیشن های موبایل است.اپلیکیشن های native برنامه هایی هستند که انحصارا برای یک پلتفرم خاص ساخته شده اند.اون ها می تونند اپلیکیشن های IOS،اپلیکیشن های Android یا حتی اپلیکیشن های Windows باشند.توسعه دهندگان موبایل که بر روی توسعه native app کار می کنند باید یکی از این سیستم عامل ها را انتخاب و تخصصی بر روی آن کار کنند.شما به سختی می توانید یک توسعه دهنده موبایل native که برنامه های iOS و Android را توسعه میدهد ، پیدا کنید.دلیل این امر این است که مهارت ساختن اپلیکیشن IOS با Android متفاوت است.
iOS Development
بیایید تصور کنیم که شما قصد دارید اپلیکیشن های native iOS تولید کنید.میلیون ها نفر محصولات Apple مثل iPhone و iPad را دوست دارند و از اون ها استفاده می کنند.اگر بیشتر جامعه مخاطب شما در حال کار با دستگاه های IOS هستند و شما قصد دارید به طور انحصاری برنامه های IOS بسازید،نیاز دارید که Swift یا Objective-C رو برای برنامه نویسی اپلیکیشن یاد بگیرید.Apple نسبت به سایر رقبای خود محدودیت های بیشتری را دارد.تکنولوژی هایی که از کمپانی های بزرگی مثل Facebook, Google و … تولید شده اند به صورت open-source در اختیار بقیه قرار گرفته اند.در حالی که در Apple شما این موضوع را به اندازه دیگر کمپانی ها مشاهده نمی کنید.Swift و Objective-C زبان هایی هستند که انحصارا برای ساخت اپلیکیشن های IOS استفاده می شوند و ممکن است در خارج از اکوسیستم Apple هیچ ارزشی نداشته باشند.
نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که شما برای توسعه native iOS apps کاملاً به مک بوک نیاز خواهید داشت و این اولین خرید شما به عنوان توسعه دهنده iOS خواهد بود.
زبان برنامه نویسی : Swift/Objective C
ابزار : XCODE
سیستم : MacBook
Android Development
Android تعداد کاربران بیشتری نسبت به IOS دارد و تولید اپلیکیشن های native Android یکی دیگر از مسیرهای شغلی تبدیل شدن به یک توسعه دهنده موبایل است.
خبر خوب این است که شما می توانید از زبان java که یک زبان برنامه نویسی محبوب است برای توسعه اپلیکیشن های android استفاده کنید.شما می توانید همیشه از مهارت های خود در Java در خارج از دنیای android استفاده کنید.اخیرا Kotlin نیز به عنوان جایگزین محبوب Java برای توسعه اپلیکیشن های android معرفی شده است.
Kotlin به صورت open-source در اختیار عموم قرار گرفته است.kotlin یک زبان برنامه نویسی statically-typed است که از object-oriented و functional programming پشتیبانی می کند.Kotlin مفاهیم و syntax مشابهی با سایر زبان های برنامه نویسی مثل C#, Java, و Scala دارد.
برخلاف دنیای iOS ، جایی که همه چیز منحصر به سیستم عامل iOS است ، برنامه های Android از زبان های open-sourceمانند Kotlin استفاده می کنند. این قطعاً به طور کلی تجربه بهتری را برای توسعه دهنده ارائه می دهد.
زبان برنامه نویسی : JAVA/Kotlin
ابزار :Android Studio, Eclipse IDE
Cross Platform Native Apps
اگرچه توسعه اپلیکیشن به صورت native یک مسیر شغلی خوب است اما ساخت اپلیکیشن های موبایل به صورت native همیشه ضروری نیست.برنامه های Cross-platform امروز به شدت بین برنامه نویسان محبوب است و این روند به شکل فزاینده ای ادامه دارد.
اپلیکیشن های موبایل Cross-platform native، اپلیکیشن هایی هستند که با یک کد(code-base) برای چند پلتفرم ساخته شده اند.این بدان معناست که شما یکcode-base را حفظ کرده و همزمان برنامه های iOS native وAndroid native را بطور همزمان می سازید.
این یک جهش بزرگ در نحوه ساخت اپلیکیشن های موبایل است.اپلیکیشن های Cross-platform به چندین تیم توسعه برای مدیریت کدهای مختلف نیاز ندارد.بلکه یک تیم توسعه برای همه سیستم عامل ها برنامه نویسی می کنند.این یک صرفه جویی بزرگ برای شرکت از لحاظ هزینه و زمان است.اگر تصمیم دارید مسیر ساخت اپلیکیشن های cross-platform را طی کنید، گزینه های مختلفی را پیش رو دارید.
React Native
React Native یکی از محبوبت ترین فریمورک های cross-platform برای ساخت اپلیکشن های موبایل native است.این فریمورک در سال 2015 و به صورت open-source منتشر شد.React Native با استفاده از زبان جاوا اسکریپت و کتابخانه react نوشته شده است.نکته جالب در مورد React Native این است که شما برای ساخت برنامه های native iOS و Android بطور کامل از جاوا اسکریپت استفاده می کنید.
JavaScript در چنیدن سال گذشته جزء محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در رتبه بندی بوده است.React Native برای توسعه دهندگان بسیار جذاب است زیرا آنها می توانند از مهارت های جاوا اسکریپت خود برای توسعه برنامه های موبایل بدون هیچ گونه تجربه برنامه نویسی native استفاده کنند.جنبه چشمگیر دیگر React Native این است که چهارچوب اصلی آن React است.React Native از همان مفاهیم React استفاده می کند.فقط به جای اینکه کامپوننت ها برای web باشند برای موبایل هستند.اگر شما یک توسعه دهنده react هستید یادگیری React Native نباید برای شما سخت باشد.
📌تفاوت های اصلی بین ReactJS و React Native
زبان برنامه نویسی :JavaScript
ابزار :XCODE, Android Studio
Flutter
Flutter همتا و رقیب react native است.محبوبیت فلاتر روز به روز در حال افزایش است و یک گزینه عالی برای برای ساخت اپلیکیشن های cross-platform موبایل است.Flutter با یک زبان برنامه نویسی به نام Dart نوشته شده است.Flutter یک Google’s open-source SDK برای ساخت اپلیکیشن های Android و IOS با یک codebase است.Google به صورت کاملا جدی پشتیبان فلاتر است درست مثل فیسبوک برای react native.جامعه Google سرمایه گذاری بسیار زیادی برای تبدیل Flutter به یکی از بهترین راه های ساخت اپلیکیشن های cross-platform کرده است.
اگرچه Dart یک زبان برنامه نویسی ساده و عالی است، اما مانند جاوا اسکریپت محبوبیت ندارد.یک توسعه دهنده اگر قصد داشته باشد با Flutter کار کند، باید dart را یاد بگیرد.به طور معمول ، توسعه دهندگان با مهارت های C ++ / Java می توانند بیشتر از یک توسعه دهنده با مهارت JavaScript با Dart ارتباط داشته باشند.
زبان برنامه نویسی :Dart
ابزار :XCODE, Android Studio
📌 مقایسه React Native با Flutter
Xamarin
Xamarin یک پلتفرم open source و cross-platform برای ساخت اپلیکیشن های iOS و Android با استفاده از NET. و #C است.Xamarin بخشی از اکوسیستم پر جنب و جوش NET. است که توسط میلیون ها نفر از توسعه دهندگان در سراسر جهان استفاده می شود. Xamarin همچنین برنامه های کاملاً native و cross-platform را ایجاد می کند. تفاوت فریم ورک ها واقعاً بسته به فناوری پشت آن است. اگر کسی هستید که از قبل با فن آوری های مایکروسافت مانند C # و .NET آشنا هستید ، استفاده از Xamarin بسیار راحت است.
زبان برنامه نویسی :.#c و NET.
ابزار :XCODE, Android Studio
- اگر شما توسعه دهنده وب هستید و در جاوا اسکریپت مهارت دارید،React Native را انتخاب کنید
- اگر تجربه کار با ++C یا Java را دارید، Flutter را انتخاب کنید چون برای شما خیلی آشنا تر خواهد بود.
- اگر از قبل با C # و .NET آشنا هستید،Xamarin بهترین انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.
Hybrid Apps
تا حالا در مورد اپلیکیشن های cross-platform native صحبت کردیم.یک نوع دیگر از اپلیکیشن های cross-platform با Hybrid Apps شناخته میشن.
برخلاف اپلیکیشن هایی که با React Native یا Flutter توسعه داده می شوند،hybrid apps به ویژگی های native موبایل دسترسی ندارند.آن ها از یک پلاگین خارجی مثل Apache Cordova استفاده می کنند تا از ویژگی های native در اپلیکیشن بتوانند استفاده کنند.Hybrid apps عناصر گرافیکی خود را از طریق مرورگر render می کنند که چندین مرحله برای شروع نشان دادن در صفحه انجام می شود.در واقع اینها اساسا web views هستند.با تکنولوژی های hybrid مثل Ionic تبدیل web app به یک Progressive Web App که مثل بقیه اپلیکیشن های موبایل قابل دانلود باشند، راحت است.
Ionic
Ionic یک راه حل hybrid برای ساخت اپلیکیشن های موبایل است.به شما اجازه میدهد تا با استفاده از تکنولوژی های استاندارد وب مثل JavaScript, HTML و CSS اپلیکیشن های cross-platform با کیفیت بالا بسازید.این همان اصول را دارد که شما یک بار کد می زنید ، و آن کد را می توان روی سیستم عامل مختلف در iOS ، Android ، وب و desktop مستقر کرد.
فریمورک Ionic یک کتاب الکترونیک رایگان در مورد تفاوت های hybriis apps و native apps منتشر کرده که میتونید برای کسب اطلاعات بیشتر بخونیدش.
زبان برنامه نویسی :JavaScript, HTML, CSS
ابزار :Apache Cordova
منبع : بلاگ مشفق همدانی
دیدگاهتان را بنویسید