چند نکته برای ارسال صحیح Push Notification


احتمال خیلی زیاد شماهم از سرویس و اپلیکیشن هایی استفاده میکنید که ممکنه برای شما Push Notification ارسال کنند . در حال حاضر پوش نوتیفیکیشن ها رایج شدن و سرویس های زیادی برای جذب و حفظ مشتری بیشتر از اون استفاده میکنند . خب پوش نوتیفیکیشن ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشن که ممکنه شما تا حالا حالت های مختلفی از اون ها رو دیده باشید .اگه قرار باشه خیلی کلی به قضیه نگاه کنیم ، پوش نوتیفیکیشن ها معمولا باعث آزار کاربران میشن اگه بدون هدف و رعایت یک سری اصول فرستاده بشن ، حالا چه در قالب یک اپلیکیشن موبایل و یا یک وب سایت .
در نظر بگیرید ارسال هدفمند و اصولی نوتیفکیشن میتونه کاربرانی که مدت ها هستش از سرویس شما دور بودن رو مجددا به سمتتون بیاره اما امکان هم داره کاملا این داستان بر عکس باشه ، کافیه اشتباه کنید و همین کار به این ختم بشه که اون کاربر اپلیکیشن شمارو از روی تلفن همراه خودش پاک کنه و یک ذهنیت بد از سرویس شمارو در ذهن کاربر ثبت کنه . راستی اگه شما یک برنامه نویس react native هستید و به استفاده از پوش نوتیفیکیشن ها علاقه دارید میتونید از دوره ارسال پوش نوتیفیکیشن در react native که به صورت کاملا رایگان بر روی سایت قرار داره استفاده کنید .
در ادامه این نوشته سعیمون بر این هست که یک سری نکته رو بیان کنیم تا پیغام های ارسالی ما نه تنها مخاطب رو از سرویسمون دور نکنه ، بلکه کاربرانمون رو ترغیب کنه تا از محصولمون استفاده کنند .پس فکر میکنم با یک کار خیلی حساس روبه رو هستیم .
ادب رو رعایت کنیم و همیشه اجازه بپرسیم!!
شاید تا به حال اپلیکیشن موبایلی رو نصب کردید و در اولین استفاده از شما اجازه پرسیده شده که در صورت تمایل این سرویس میتونه برای شما پوش نوتیفیکیشن ارسال کنه یا نه ؟ که خب فکر میکنم اکثر ما در بیشتر مواقع پاسخ منفی به اون سرویس میدیم و این کار ما یک دلیل عمده داره ؛ اینکه ما هنوز نمیدونیم استفاده از این سرویس میتونه چه مزایایی برامون داشته باشه و به خوبی با اون آشنا نیستیم به همین خاطر معمولا پاسخی که به این درخواست میدیم “نه” هستش .
درسته که به عنوان یک مدیر محصول به کاربرانمون احترام گذاشتیم و از اون ها برای ارسال نوتیفیکیشن اجازه پرسیدیم اما قرار نیست که از این کار پاسخ منفی بگیریم!اما میتونیم این درخواست رو عقب بندازیم ؛ یعنی اجازه بدیم کاربر مدتی با سرویس ما کار کنه و با اون آشنا بشه و بعد از مدتی ما این سوال رو مطرح کنیم و از کاربر اجازه بپرسیم . این درست زمانی هست که کاربر متوجه شده سرویس ما میتونه چه امکاناتی رو در اختیارش قرار بده و اگه براش مفید باشه قطعا پاسخ مثبت خواهد داد . حتی اگر بتونیم منظور خودمون رو به کاربر برسونیم که قرار نیست ارسال نوتیفیکیشن موجب اذیتش بشه و فقط در موارد ضروری و مهم براشون ارسال میشه میتونه تاثییر خیلی بیشتر و بهتری داشته باشه .
کاربر رو به وجد بیاریم !
اگر در ارسال پوش نوتیفیکیشن ها بتونید احساسات کاربرانتون رو تحریک کنید و وانهارو به وجد بیارید میشه گفت برنده هستید . اینکه شما بتونید یک احساس مثبت و یا حتی هیجانی در کاربرتون ایجاد کنید به شدت میتونه باعث حفظ اون مشتری بشه . زمانی که شما یک پیشنهاد رو برای کاربرانتون در قالب نوتیفیکیشن ارسال میکنید خیلی مهم هست نحوه بیانتون به چه صورت باشه . قطعا بین پیغام “کد تخفیف ” و ” کد تخفیف به تعداد محدود” تفاوت های زیادی وجود داره ، این ها نوشته های فوق العاده ای نیستند و خیلی بهتر از این هم میشه نوشت اما شما میتونید ببینید که “تعداد محدود” چقد تاثییر بیشتری میتونه در جذب مخاطب داشته باشه . حتما شما جمله های جذاب زیادی رو از سمت سرویس هایی که استفاده کنید دریافت کردید ، لطفا چند مورد از اون هارو در کامنت ها باهامون به اشتراک بزارید .
دسته بندی مشخصی داشته باشید
اینکه بتونید مخاطبانتون رو دسته بندی کنید و در قالب یک سری دسته بندی مشخص و هدفمند برای اون ها پیغام هایی رو ارسال کنید یک اتفاق خیلی مثبت به حساب میاد . زمانی که ما داریم نوتیفیکیشن ارسال میکنیم ممکن هست پیغام ما فقط برای تعداد محدودی از کاربرانمون اهمیت داشته باشه و یا بالعکس . بالاخره همیشه تعدادی هستند که این پیغام براشون هیچ اهمیتی نداره و فقط از بخش خاصی از سرویس ما استفاده میکنند . طبیعتا اگر این روند مداوم تکرار بشه ممکن هست اون هارو مجاب کنه که از سرویسمون استفاده نکنند .
میتونید پیغام هاتون رو کاملا شخصی سازی کنید ، البته که بسته به کسب و کارتون داره ولی میتونید بر اساس دیتاهایی که دارید کاربرانتون رو بر اساس موقعیت جغرافیایی ، جنسیتشون و … تقسیم کنید و پیغام هایی رو برای اون ها ارسال کنید که کاملا شخصی سازی شده و در قالب یک هدف خاص باشه . این کار حس خیلی مثبتی رو در کاربر هم ایجاد میکنه و ارتباط خوبی با شما و سرویستون میگیره .
شاید بشه نوتیفیکیشن هایی که دسته بندی مشخصی ندارند رو به ایمیل های اسپم تشبه کرد. به عنوان نمونه شاید تا به حال برای شماهم پیش اومده باشه که از طرف فروشگاه های اینترنتی نوتیفیکیشن هایی رو دریافت میکنید که به شما لقب کاربر وفادار رو دادن بخاطر خرید خوبی از اون ها داشتید ، این حس خوبی رو در شما ایجاد میکنه و یا پیغامی که شمارو با اسم کوچیکتون صدا زده باشه حس صمیمیت بیشتری رو در درونتون تقویت میکنه .
بهترین زمان ارسال نوتیفیکیشن رو بشناسیم و از اهمیت مکان هم غافل نشیم !
مثل موارد قبلی ، ارسال نوتیفیکیشن در زمان مشخص و درست میتونه یکی از عوامل تاثییر گذار در افزایش نرخ کلیک باشه . زمان صحیح ارسال رو دسته بندی کاربران شما مشخص میکنه که البته یک سری اصول اصلی و ثابت هم داره . فکر میکنم همه ما به خوبی میدونیم ارسال پیغام در ساعت 2 شب میتونه زیاد جالب نباشه گرچه هم الان هم سرویس های زیادی هستند که متاسفانه موارد بدیهی رو مثل این رعایت نمیکنند . پس با توجه به اینکه سرویستون چه ماهیتی داره و چه فعالیتی داره انجام میده میتونید یک سری زمان بندی صحیح و درست رو داشته باشید تا کاربرانتون هم راضی باشند .
اما مکان هم برای ما به همین اندازه با ارزش هست . داشتن اطلاعات مکانی کاربران میتونه تاثییر خیلی زیادی در روند ارسال یک نوتیفیکیشن خوب داشته باشه . اگه کاربرانتون بهتون این دسترسی رو دادند و سرویس شما هم با مکان کاربر سروکار داره بهترین فرصت هست تا از این مورد برای ارسال نوتیفیکیشن استفاده کنید . مثلا تخفیف کافی شاپی که در نزدیکی محل کاربرتون هست ، یا تخفیف یک رستوران .
کاربرانتون رو درگیر کنید
کاربران خودتون رو با سرویسی که به اون ها ارائه میدید درگیر کنید ! راه های مختلفی برای این مورد وجود داره . یکی از اون ها سوال پرسیدن در نوتیفیکیشن ها هستش به شرطی که اصولی وصحیح انجام بشه . این مورد خیلی حساس هست چون طرح کردن سوالی که خسته کننده ، تکراری و بیهوده نباشه کار راحتی نیست . شما باید تلاش کنید با توجه به سرویستون سوال هایی که هیجانی و خلاقانه باشه رو مطرح کنید که طبیعتا نتیجه و پاسخ اون ها هم به رشد شما کمک زیادی بتونه بکنه . اگه از کاربرانتون پاسخ های مثبتی دریافت کردید و این رویه رو خیلی با احتیاط ادامه بدید ، قاعدتا گرفتن فیدبک مستقیم از کاربر برای شماهم لذت بخشه و همین مورد ممکنه باعث بشه این کار رو هی تکرار و تکرار کنید و تا در نهایت بی ارزش بشه . پس لحن شما در ارسال نوتیفیکیشن ها اهمیت زیادی داره .
کاربرانتون باید حس متفاوت و خاص بودن رو داشته باشند
من وشماهم از اینکه در یک گروه و یا دسته خاص باشیم لذت میبریم . پس شما میتونید با ارسال صحیح نوتیفیکیشن ها به کاربرانتون حس خاص بودن رو بدید . شما میتونید برای یک سری از کاربرانتون پیشنهاد های خاصی رو بفرستید که خب شاید برای یک سری از کاربرانتون اون پیغام هارو ارسال نکنید . یا به گروهی تخفیف یا مزیت های خاصی رو بدید که به دسته یا فرد دیگه ای این امتیاز هارو نمیدید . یا یک سری محتوا و اطلاعات خاص رو با اونها به اشتراک بزارید . همه این ها میتونه حس خاص بودن رو به اون دسته کاربرانتون بده که هم کاربران دیگر رو برای رسیدن به این نقطه ترغیب میکنه و هم کاربران فعلی تون رو حفط میکنه .
با تست A/B آشنایی دارید ؟ سعی کنید با استفاده از تست A/B در پوش نوتیفیکیشن ها یک سری سنجش های درست رو انجام بدید . البته اگه با این مورد آشنایی ندارید جای نگرانی نداره سعی میکنیم خیلی زود در قالب یک نوشته دیگه در مورد تست A/B و اهمیت و پیدا کردن بهترین راه حل صحبت کنیم . سعی کردیم در این نوشته یک سری موارد رو در مورد ارسال بهتر پوش نوتیفیکیشن ها بررسی کنیم ، حتما شماهم روش ها و تجربه های خاص خودتون رو دارید که اشتراک گذاری اون ها در کامنت ها میتونه به رشد همه ما کمک کنه .راستی به نظر شما نوتیفکیشن ها تاثییر بیشتری نسبت به ایمیل و سرویس های پیامکی دارند ؟ یا این یک قیاس اشتباه هست ؟
اگه علاقه مند به مطالعه بیشتر هم بودید میتونید نگاهی به دو نوشته سایت های nngroup.com و blog.hubspot.com بندازید .
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
8 پلاگین کاربردی فیگما
تفاوت زبان های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی
آغاز فصلی نو در reactapp | روایتی جدید در کنار شما
تفاوت طراح رابط کاربری و برنامه نویس فرانت اند
تحلیل SWOT چیست ؟ و چگونه به رشد کسب و کار ما کمک میکند ؟
6 زبان برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2021
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
تشکر بابت نوشته کامل
البته که مقایسه سرویس پیامک و سرویس نوتیفیکشن به نظرم درست نیست و خب کاملا متفاوت هستند از هم
ممنون بابت نظرتون ، سعی میکنم در مورد بررسی سرویس های پیامکی و ارسال نوتیفیکیشن هم یک پست رو بنویسم و یک سری مقایسه هارو داشته باشیم ، این که قابل مقایسه نیستند رو قبول ندارم ، به نظر من برمیگرده به نوع کسب و کار، حالا سعی میکنم در یک نوشته کامل تر این موارد رو بررسی کنیم
موفق باشید 🙂