سئو داخلی چیست؟ بررسی عوامل موثر بر سئو


همانطور که می دانید سئو مخفف (Search Engine Optimization) که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. SEO را می توان به دو دسته سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) تقسیم کرد. ولی تفاوت این دو در این است که سئوی داخلی سایت شامل محتوا و بارگذاری تصاویر عنوان و …است یعنی بر روی نتیجه ی حاصل کنترل داریم ولی سئوی خارجی شامل بک لینک ها و وضعیت محتوا و هاست می باشد. که بر روی نتیجه حاصل از آن کنترلی نداریم. در این نوشته قرار هست در مورد سئو داخلی که جزو اصول و قواعد پایه در سئو است صحبت کنیم.
سئو داخلی چیست؟
اگر بخواهیم خیلی ساده در سئو داخلی را معنا کنیم میتوانیم به بهینه سازی که برای موتور های جست و جو در داخل سایت خودمان انجام میدهیم اشاره کرد. اگر سایت ما به خوبی با معیار های سئو داخلی بهینه شده باشد گوگل هم به راحتی وب سایت ما را پیدا کرده و آن را به عنوان یک سایت معتبر و مفید به کاربران معرفی میکند. البته این به شرطی است که تمامی استاندارد های لازم را رعایت کرده باشید.
در سئو داخلی یا همان on page seo تمامی بخش ها و جنبه های صفحه های سایت شما در نظر گرفته میشوند و در انتها تمامی آن ها در کنار هم دلیلی بر بهبود رتبه سایت میشوند. شما برای چند ثانیه وقت دارید که توجه کاربرانتان را به وب سایتتان جذب کنید و آن ها را تحت تاثیر قرار دهید تا در نهایت آن ها بتوانند با وب سایت شما ارتباط برقرار کنند. هر چقدر که شما در این زمینه موفق تر باشید و کاربران زمان بیشتری را در وب سایت شما سپری کنند نتیجه آن افزایش بازدید و ترافیک و همچنین بهبود رتبه شما خواهد بود.
اما چرا مورد فوق را مطرح کردم ؟ خیلی از وب سایت ها را دیده اید که تمرکز بسیاری بر روی لینک سازی خارجی داشته اند اما تا زمانی که شما یک محتوا و ساختار با کیفیت نداشته باشید و گوگل را از این مورد آگاه نکنید هیچ رتبه و امتیازی پیدا نخواهید کرد.
تا حدی میتوان عوامل موثر بر سئو داخلی را به سه دسته کلی تقسیم کرد. برتری و کیفیت فنی، سرعت سایت و تجربه کاربری و کیفیت محتوایی که ارائه میدهید.
فنی
همه ما میدانیم که کد نویسی صحیح و اصولی اهمیت بسیاری بر سئو سایت دارید. همچنین سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتور های سئو به حساب می آید. یکی از موارد مهم این موضوع قراردادن تگ ها می باشد. اگر به صورت صحیح بهینه شوند افزایش ترافیک سایت را در پی خواهند داشت.
سعی کنید آدرس های URL تمامی صفحات سایت خود را بهینه کنید. سعی کنید آدرس صفحات سایتتان کوتاه و مرتبط با محتوای ارائه شده باشد.
یکی از مهم ترین تگ هایی که میتوان به آن اشاره کرد تگ عنوان میباشد. عنوان آن چیزی هست که کاربران در گوگل و موتور های جست و جو میبینند که نشان دهنده موضوع محتوا و صفحه شما میباشد و در زمان رتبه دهی بر اساس جست و جو در گوگل بسیار تاثیر گذار می باشد. برای انتخاب عنوان مناسب میتوانید از ابزارهای موجود استفاده کنید تا به یک عنوان درست و صحیح مطابق با معیار های موتور های جست و جو دست پیدا کنید و همچنین با انتخاب یک عنوان درست کاربران بیشتری را به محتوای خودتان جذب کنید.
یکی دیگر از فاکتور های مهمی در این بخش از سئو داخلی میتوان به آن اشاره کرد تگ Alt تصاویر مباشد که محتوای تصاویر شما را نشان می دهد.
همانطور که در ابتدا هم اشاره شد حتما سرعت سایت خود را بهینه کنید. هیچ کاربری دوست ندارد مدت زمان زیادی را منتظر لود شدن یک صفحه بماند و شاید اینطور سایت شما را ترک کند که یک امتیاز بد برای شما به حساب خواهد آمد. همچنین اهمیت رسپانسیو بودن سایت خودتان را فراموش نکنید. البته که در حال حاضر اکثر وب سایت ها به صورت رسپانسیو طراحی میشوند و برای نمایش بر روی هر گجتی مناسب هستند.
اهمیت محتوا
حتما میدانید که تقریبا مهم ترین عاملی که کاربران به سایت شما سر میزنند محتوایی هست که در اختیار آن ها قرار میدهید. زمانی که محتوای شما توجه کاربران را به خودش جلب کند و برای آن ها با اهمیت باشد طبیعتا بیشتر با وب سایت شما در تعامل خواهند بود و این به افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایتتان کمک بسیار زیادی خواهد کرد. موتور های جست و جو مثل گوگل اهمیت بسیار زیادی برای محتوایی که شما ارائه میکنید و توجه کاربران به محتوا ارائه شده قائل هستند و روز به روز هم برای آن ها مهم تر میشود.
محنوا باید نیاز کسی که در مورد موضوعی سرچ کرده را برطرف کند و به سوال های او پاسخ دهد. اگر قرار بر این باشد که صرفا شما یک سری محتوای بدون مخاطب منتشر کنید و هدفتان فقط انتشار آن ها برای پر کردن سایت باشد قطعا ضربه خواهید خورد. موتورهای جست و جو اهمیت بسیاری به رفتار کاربران می دهند و برایشان مهم است که آیا کاربر بعد از مطالعه محتوای شما به سوالاتش پاسخ داده شده است یا خیر.
سعی کنید در مورد الگوریتم های گوگل آگاه باشید و با آن ها آشنایی داشته باشید. یکی از مهم ترین این الگوریتم ها پاندا هست که قبلا در مقاله “الگوریتم گوگل پاندا” در موردش صحبت کردیم. همچنین اهمیت کلمات کلیدی را فراموش نکنید. کلمات کلیدی میتوانند هم بر روی سئو داخلی و هم خارجی موثر باشند و اهمیت بسیاری دارند.
اهمیت تجربه کاربری (UX)
تجربه کاربری هم یکی دیگه از عوامل موثر بر سئو داخلی هست که در بلاگ وب سایت در مورد UX زیاد صحبت کردیم. حتما توجه داشته باشید که کاربران به راحتی بتوانند به هر چیزی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند و هیچ چیز برایشان گنگ نباشد. پیشنهاد میکنم در مورد تجربه کاربری و عوامل موثر بر آن نگاهی به پست آشنایی با طراحی تجربه کاربری و معرفی 16 منبع کاربردی بندازید.
تا حد مختصری در مورد سئو داخلی یا همان on page seo صحبت کردیم و آن را به سه دسته تقسیم کردیم. اما هنوز هم در مورد بخش فنی نکته های زیاد دیگری هست که سعی میکنیم در یک پست دیگه به آن ها بپردازیم. مدت ها قبل مقاله ای با موضوع تصورات غلط در مورد سئو نوشته بودم که شاید مطالعه آن خالی از لطف نباشد.
دیدگاهتان را بنویسید