با گوگل وبمستر تولز بیشتر آشنا شوید !


اگر اسم گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) براتون آشنا باشه احتمالا مختصر آگاهی دربارش دارید. از اونجایی که ابزار گوگل وبمستر بهعنوان یک منبع ارزشمند اطلاعات برای خیلی از افراد ازجمله متخصصهای بازاریابی، وبمسترها، متخصصهای سئو، صاحبان کسبوکارها، طراحان و توسعهدهندگان نرمافزار تبدیلشده بود گوگل در ماه مه 2015 تصمیم گرفت برای افزایش دامنه کاربرانش اسم گوگل وبمستر تولز رو به «کنسول سرچ گوگل» (Google Search Console) تغییر بده و Re-branding کنه.
اگر که اولین دفعهست اسم کنسول جستجوی گوگل رو میشنوید بیاید برگردیم سر خونه اول. کنسول جستجوی گوگل یک سرویس رایگانه که به شما اجازه میده اطلاعات زیادی در مورد وبسایت خودتون و افرادی که از اون بازدید میکنن بدست بیاری
برای اینکه سایت تون توی نتایج گوگل دیده بشه شما اصلا مجبور نیستید توی گوگل وبمستر ثبتنام بکنید چراکه گوگل خودش به کمک رباتهای خزنده (Google crawlers) یا عنکبوت گوگل (Google spiders) توی وب میگرده و صفحات تازه رو ایندکس میکنه؛ اما ثبتنام توی گوگل وبمستر تولز بهتون کمک میکنه بفهمید که ارزیابی گوگل از سایت شما چیه و دیدگاهش نسبت به اون چیه.
چرا از گوگل وبمستر تولز استفاده کنیم؟
با خوندن متن زیر، اگه تا الان از کنسول جستجوی گوگل استفاده نمیکردید، همین حالا (نه بعد از خوندن این مقاله) برید و سایت تون رو توی گوگل وبمستر تولز ثبت کنید.
این ابزار دوستداشتنی گوگل به شما کمک میکنه از تعداد بازدیدکنندگان سایت خودتون و اینکه اونها چطور سایت شما (منظور، صفحه خاصی از سایت هست) رو پیدا کردن، چه تعداد از بازدیدکنندهها سایت شما رو با موبایلوتبلت یا با دسکتاپ دیدن و بهتون نشون میده کدوم صفحات در سایت تون محبوبتر هست باخبر بشید. همچنین برای پیدا کردن و رفع مشکلات سایت هم بهتون کمک میکنه.
بازم هست:
- از نمایش سایت تون توی نتایج جستجوی گوگل مطمئن بشید
- به نتایج جستجوی گوگل نظارت کنید
- زیر نظر گرفتن سایت تون با حداقل اختلال و افت در جایگاه سئو
- چه سایتهایی به سایت شما لینک دادن
- آیا کارکرد سایتتان مناسب جستجو با موبایل هست یا نه؟
مواردی که در بالا لیست کردم فقط اشاره کوتاهی به اطلاعاتی هست که میتونیم از گوگل وبمستر استخراجکنیم. استفاده از این اطلاعات دو دستاورد مهم داره. اول اینکه به بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو کمک میکنه. دوم اینکه باعث میشه راحتتر بتونید موفقیت استراتژی محتوای خودتون رو ارزیابی کنید.
توصیه میکنم برای اینکه بیشتر با کنسول جستجوی گوگل آشنا بشید، این ویدیو رو ببینید:
اگه به این نتیجه رسیدید که لازمه برای سایت خودتون از گوگل وبمستر تولز استفاده کنید تا انتهای این آموزش قدمبهقدم من رو همراهی کنید.
ساخت حساب گوگل کنسول و ثبت سایت در گوگل کنسول
برای شروع استفاده از کنسول جستجوی گوگل، باید یک حساب کاربری بسازید و سایت تون روبهش اضافه و تأیید کنید.
افزودن و تایید سایت تون در سرچ کنسول به گوگل ثابت میکنه که شما صاحب سایت، وبمستر یا یک کاربر مجاز هستید. چون گوگل نمیخواد این اطلاعات رو در اختیار هرکسی قرار بده. سرانجام بعد از انجام دادن همه اینها، کنسول جستجوی گوگل اطلاعات فوقالعاده دقیقی از عملکرد سایت تون رو در اختیار شما قرار میده.
اضافه کردن یک سایت به کنسول جستجوگر گوگل یک فرایند خیلی ساده هست. اول باید وارد اکانت G-Mail تون بشید (اگر جیمیل ندارید باید یکی برای خودتون بسازید).
مرحله 1) وقتیکه وارد سیستم شدید، حالا باید به صفحه گوگل سرچ کنسول برید و روی دکمهای که نوشته ” Sign in to Search Console” کلیک کنید:
مرحله2) توی صفحه جدید، دکمه آبیرنگ که نوشته “Start now” روش کلیک کنید:
مرحله3) اینجا باید توی کادر “Site URL” آدرس وبلاگ یا سایت تون رو وارد کنید و بعد از اون دکمه “ADD PROPERTY” رو کلیک کنید تا به صفحه احراز مالکیت منتقل بشید.
نکته: حواستون باشه که http://) با (https:// متفاوته و همینطور reactapp.ir) و (www.reactapp.ir پیشنهاد میکنم دامنهها و زیر دامنهها (blog.reactapp.ir) رو مجزا ثبت کنید.
مرحله4) تو این مرحله از شما میخواد سایت تون رو تایید کنید. چند روش مختلف برای این کار وجود داره. اینکه کدوم روش برای شما بهتر هست، بستگی به این داره که آیا تجربه کار با HTML رودارید یا نه، همینطور شما به هاستتون برای آپلود فایلها دسترسی دارید یا نه.
اول از روش توصیهشده گوگل (Upload an HTML file to your website) تایید مالکیت رو انجام میدم.
روشهای احراز مالکیت گوگل سرچ کنسول
روش اول- آپلود یک فایل HTML : روی لینکی که جلوی نوشته “Download the file” هست کلیک کنید. فایل HTML رو دانلود کنید. حالا باید این فایل رو توی ریشههاست تون آپلود کنید. (ریشه هاست در دایرکت ادمین پوشه public_htmlو در سی پنل پوشه www هست.) بعد از آپلود فایل HTML توی هاست، دکمه “Verify” در کنسول گوگل رو کلیک کنید.
روش دوم- تأیید از طریق ارائهدهندهی دامنه (Domain name provider):
ارائهکننده دامنه شرکتیه که شما دامنه سایت تون رو ازش خریداری کردید یا جاییه که هاستینگ سایت تون رو به عهده داره. وقتیکه شما با استفاده از اسم دامنه تون تأیید رو انجام میدید، نهتنها ثابت میکنید که شما مالک دامنه اصلی هستید، بلکه اعلام میکنید تمام زیر دامنهها و زیرپوشههای مرتبط با آن را هم متعلق به شماست. اینیک گزینه عالیه (اما اسم سرویسدهندههای ایرانی در آن وجود نداره).
وارد پنل مدیریت دامنه تون در شرکت سرویسدهنده بشید و مستقیماً و غیرازاین با افزودن DNS TXT یا رکورد CNAME مالکیت خودتون رو تائید کنید.
روش سوم- اضافه کردن یک تگ HTML: با کلیک روی این گزینه یک کد HTML به شما میده و باید این کد رو داخل فایل قالب یا Index و توی بخش <Head> سایت تون کپی کنید. بعد از کپی کد روی دکمه Verify توی کنسول گوگل کلیک کنید.
روش چهارم- استفاده از کد رهگیری Google Analytics: اگر قبلا از Google Analytics برای نظارت به ترافیک سایت تون استفاده کرده باشید، این سادهترین گزینه برای شماست. اول مطمئن بشید که کد HTML رهگیری (tracking code) در بخش <Head> صفحه اصلی شما قرار داره. اگر کد در قسمت <Head> وجود داشت اونو کپی کنید.
روش پنجم- استفاده از GoogleTag Manager: اگر قبلا از گوگل تگ منیجر (GTM) برای سایت خودتون استفاده کرده باشید این روش هم مثل روش قبلی راه سادهای برای تایید مالکیت سایت هست. اگر قصد دارید این روش رو امتحان کنید، باید مجوزهای مشاهده، ویرایش و مدیریت (View, Edit, Manage) رو برای حساب خودتو در GTM فعال کنید. اما قبل از شروع، به کد HTML سایت تون نگاه کنید تا مطمئن بشید که کد GTM بلافاصله بعد از تگ <Body> سایت شما قرارگرفته باشه.
مرحله5) رسیدیم به آخر کار. اگر همهچیز خوب باشه، پیام موفقیتآمیز بودن دریافت خواهید کرد توی این صفحه باید روی لینک “GO TO PROPERTY” کلیک کنید. از حالا به بعد گوگل سرچ کنسول شروع به جمعآوری دادههای وبسایت شما خواهد کرد.
اصطلاحات رایج در گوگل سرچ کنسول
گوگل وبمستر تولز یکسری اصطلاحهای تخصصی داره که اگه ندونید چی هستن و به چهکاری میان؛ باعث سرگردان شدنتون میشه و نمیتونید بهره کافی رو از کنسول جستجو ببرید. به نظرم برای اینکه راحتتر با گوگل کنسول ارتباط برقرار کنید خوبه همین اول بعضی از اصطلاحها و عناوین پرکاربردش رو تشریح کنم.
- مفهوم Impression در گوگل وبمستر تولز: هر بار که صفحهای از سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده بشه، توی این قسمت مقدار Impression رو نمایش میدهد.
- مفهوم Clics در گوگل وبمستر: هر دفعه که کاربر روی کلمه کلیدی که درنتیجه آن سایت شما برایش نمایش دادهشده کلیک بکنه. یک کلیک ثبت میشه.
- مفهوم Query (کوئری) در گوگل کنسول: کلمات کلیدی از سایت شما هستن که در گوگل مورد جستجو قرار میگیرن و درنتیجه آن سایت شما نمایش داده میشه.
- مفهوم Average Position در کنسول سرچ گوگلمیانگین بالاترین جایگاهی که سایت شما در صفحهنمایش جستجو برای اون کلمه کلیدی داره رو نشون میده؛ مثلا اگه یک نفر کلمه کلیدی سایت شما رو جستجو بکنه و جایگاه صفحات سایت شما در نتایج جستجو رتبه 1 یا 2 باشه و همینطور اگه شخص دیگهای هم کلمه کلیدی سایت تون رو جستجو بکنه و نتایج سایت شما توی نتایج جستجو رتبه 2 و 7 باشه، عدد Average position برای این صفحه 1.5 خواهد بود.
- مفهوم CTR در گوگل کنسول: CTR که بهش نرخ کلیک خوردن هم میگیم، یعنی نسبت نمایش صفحه (Impressions) به تعداد دفعاتی که کاربر روی لینک موردنظر کلیک کرده؛ مثلا اگر مقاله ما 50 دفعه توی نتایج جستجو نشون داده بشه و 30 دفعه کلیک بخوره عدد CTR اون 60% میشه.
معرفی بخش overview در گوگل وبمستر جدید
وقتی وارد محیط سرچ کنسول میشید اولین صفحهای که روبهروی خودتون میبینید صفحه Overview هست. توی این بخش خیلی سریع آمار بخشهای Performance, Coverage, Enhancements)) رو بهصورت نمودار بهتون نشون میده و کمک میکنه یک دید کلی از وضعیت سایت خودتون داشته باشید. هر کدوم از بخشهایی که بالا گفتم، پایین توضیح دادم:
- Performance: آمار عملکرد سایت شما رو توی موتور جستجوی گوگل نشون میده. توی این بخش شما میتونید به میزان دیده شدن سایت تون در نتایج جستجو و تعداد کلیکهای سایت دسترسی پیدا کنید.
- Coverage: آمار مربوط به صفحات سایت که در موتور جستجو گوگل ایندکس شدن یا گوگل به هر دلیلی گوگل به اونها دسترسی نداره و ایندکس نکرده توی این بخش نمایش داده میشه.
- Enhancements: مربوط به عملکرد تنظیمات پیشرفته سایت مثل استفاده از فریمورک AMP، قابلیت استفاده سایت شما در موبایل و دادههای ساختاربندی شده (structured) میشه.
معرفی بخش Performance و کارکرد هر گزینه در کنسول جستجوی گوگل
این بخش از گوگل کنسول جدید به نمایش آمارهای مهم درباره نحوه عملکرد شما در نتایج جستجوی گوگل اختصاص داره. بهعنوانمثال در اینجا میتونید ببینید کاربران شما از چه راههایی وارد سایت شدن، چه کلماتی رو جستجو کردند که موتورهای جستجو سایت شما رو نمایش داده، سایت شما در نتایج جستجو بهطور متوسط چه جایگاهی داره و همینطور میتونید ببینید کدوم صفحات سایت در نتایج سرچ گوگل بالاترین (و کمترین) میزان کلیک رو دارن.
وقتی وارد صفحه performance میشید در نگاه اول نمودار آمار کلیکهای کاربران رو خواهید دید که برای برسی سایت تون باید بازه زمانی که قصد بررسی مخاطبهای خودتونُ دارید رو تنظیم کنید. (این بازه بین 7 روز تا 6 ماه قابل تنظیم هست)
حالا به توضیح تکتک قسمتها و فیلترهای این بخش میرسیم:
- Search Type: اینجا میتونید نوع جستجوی کاربران رو بر اساس اینکه (جستجو در وب، تصاویر یا ویدئو) هستن، فیلتر و یا باهم مقایسه کنید.
- Date range: این فیلتر اجازه میده نمایش آمار رو بر اساس بازه زمانی تنظیم کنید و همینطور تب Compare امکان مقایسه گزارشها در دو بازه زمانی مختلف برای شما فراهم میکنه.
- Queries: کلمات کلیدی هستن که کاربران در گوگل جستجو میکنند و درنتیجهی اون صفحهای از سایت شما نمایش دادهشده.
- Pages: آدرس URL صفحاتی از سایت که در نتایج جستجوی گوگل نمایش دادهشدهاند.
- Country: فیلتر کردن بر اساس کشوری که جستجو از اونجا انجامشده؛ برای مثال ایران، کانادا یا ایالاتمتحده.
- Device: میتوانید کاربران رو بر اساس دستگاهی (دسکتاپ، موبایل یا تبلت) که وارد سایت شما شدن فیلتر کنید.
- Search Appearance: این فیلتر از Performance، چگونگی نمایش سایت در نتایج جستجوی خاص مثل یک نوع rich result یا AMP رو نشون میده.
معرفی بخش Coverage در گوگل وبمستر تولز
توی قسمت Index Coverage کنسول جستجوی گوگل غیر از گزارش وضعیت ایندکس سایت امکان دیگهای وجود نداره. بطوریکه تنها آمار کلی از تمام صفحات ایندکس شده سایت شما و صفحاتی که در سایت مپ وجود ندارند رو نشون میده.
همینطور لیستی از خطاها رو ارائه میده، چیزی شبیه به این:
حتماً یادتون باشه که باید به این گزارشها نظارت کنید تا مطمئن بشید هیچ افزایش یا کاهش زیادی در صفحات ایندکس شده سایت تون وجود نداشته باشه و اتفاقی خلاف انتظار شما رخ نمیده؛ اما بعضی وقتا بهخاطر خطاها و اخطارهای گوگل ممکنه بعضی از صفحات شما ایندکس نشن. (تعداد صفحات ایندکس شده سایت شما باید با تعداد صفحات، مقالات و برگههای سایت تون در تناسب باشه.)
بهطورکلی 4 وضعیت برای ایندکس صفحات سایت تون در گوگل سرچ کنسول میتونه پیش بیاد:
- Valid: صفحه ایندکس شده و معتبر هست.
- Erroor: یعنی گوگل امکان دسترسی به این آدرسها رو نداره و صفحه نمیتونه ایندکس بشه.
- Warning: صفحه ایندکس شده، اما دارای یک مشکل هست.
- Excluded: صفحاتی هستن که گوگل اونها رو پیداکرده ولی ایندکسشون نکرده (دلیلش هم میتونه یکی از حالتهای ریدایرکت شدن آدرس یا استفاده از تگ <canonical> و غیره باشه که خودتون ارسال کردید.)
آموزش اطلاع از وضعیت ایندکس سایتتان
در این بخش میتوانید به سه گزارش که درباره وضعیت ایندکس سایت شما هستند دسترسی پیدا کنید و از ایندکس شدن یا نشدن صفحات سایت تون توسط گوگل اطلاع پیدا کنید.
گزارش اول) مشاهده تعداد صفحات ایندکس شده
برای مشاهدهی این گزارش، وارد قسمت Overview بشید بعد از اون، از باکس Coverage میتونید به خلاصه گزارش دسترسی پیدا کنید. اعداد و ارقامی که جلوی valid pages نوشتهشده نشون دهنده تعداد صفحات معتبر سایت شماست.
گزارش دوم) مشاهده صفحاتی که ایندکس نشدهاند+ دلایل آن
حالا نوبت پیدا کردن صفحاتی هست که گوگل به هر دلیلی اونها رو ایندکس نکرده و ما برای رفع اون باید دلیل این کار رو بفهمیم. این بار از منوی سمت چپ Index رو پیدا کنید. روی فِلِشِ کلیک کنید تا باز بشه. حالا باید وارد Coverage بشید، از باکس Details میتونید خطاها رو ببینید.
گزارش سوم) نظارت بر تعداد کل صفحات ایندکس شده و خطاهای ایندکس
آمار دیگهای که در این بخش میتونید بررسی کلی روی اون داشته باشید، تعداد کل صفحات ایندکس شده و خطاهای ایندکس هست بطوریکه مجموع تعداد صفحات ایندکس شده باید باکارهایی مثل انتشار پستهای جدید وبلاگ، ایجاد لندینگ پیجهای جدید، اضافه کردن صفحات جدید و رفع خطاها افزایش پیدا کنه.
برای نظارت به این آمار در همین صفحه Coverage، مطمئن بشید که همه بخشهای Error، Valid with warnings، Valid و Excluded انتخابشده باشن.
معرفی بخش Sitemaps و ارسال نقشه سایت در کنسول سرچ گوگل
سایت مپ ((Sitemaps فایلهایی هستن که نحوه سازماندهی سایت شما و نوع محتوای موجود در اون رو در اختیار موتورهای جستجو و خزندههای وب قرار میده؛ و اطلاعاتی در مورد تصاویر، محتوای ویدئویی و اینکه سایت شما چه طور بهروزرسانی میشه رو در خودش نگه میداره. با ارسال نقشه سایت تون به Google Search Console، کار گوگل رو سادهتر میکنید و از این قضیه مطمئن هستید که کراولر های موتورهای جستجو با اطلاعاتی که در اختیار دارن، کارشون رو موثرتر انجان میدن.
با اینحال ارسال سایت مپ اجباری نیست و اگر شما نقشه سایت تون رو ارائه نکنید، گوگل سایت شما رو جریمه نخواهد نکرد؛ اما مسلماً از ارسال اون ضرر نمیکنید، بهخصوص اگر سایت تون رو جدیداً راهاندازی کرده باشید یا یک سایت بسیار بزرگ دارید همینطور اگر سایت شما صفحات زیادی داشته باشه.
برای ارسال سایت مپ به گوگل سرچ کنسول باید 2 مرحله زیر رو دنبال کنید:
مرحله1) اول باید یک سایت مپ درست کنید. در گام بعد فایل XML sitemap تون رو توی ریشههاست (ریشههاست در دایرکت ادمین پوشه public_html و در سی پنل پوشه www هست.) قرار بدید.
مرحله2) به سرچ کنسول برید و از منوی سمت چپ، گزینه Sitemaps رو پیدا کنید و واردش بشید. آدرس URL سایت مپ تون رو توی کادر Add a new sitemap وارد کنید و بعد از اون دکمه Submit را کلیک کنید.
بعدازاینکه سایتمپ شما ثبت شد در قسمت Submitted sitemaps گزارشی از وضعیت نقشههایی که برای سرچ کنسول ارسال کردید به شما نشون داده میشه.
برای مشاهده آمار سایتمپ باید مسیر زیر رو دنبال کنید:
از منوی سمت چپ وارد قسمت Coverage بشید. از منوی کشویی ” all known pages” (بالای مستطیل Error) از بخش Filter to sitemaps سایت مپ دلخواه تون رو انتخاب کنید.
معرفی بخش Links و کارکرد هر گزینه در گوگل وبمستر تولز
لینکها حکم خون برای رباتهای موتور جستجو دارن. موتورهای جستجوگر از لینکها برای پیگیری وبسایتها و شناخت صفحات اینترنتی برای رتبهبندی سایتها در نتایج جستجو استفاده میکنن. برای همینه که لینک بیلدینگ و نظارت به بک لینکها و لینکهای داخلی از مهمترین اجزاء یک سئوی خوب هست.
در این بخش گوگل سرچ کنسول به شما نشون میده؛ کدام سایتها بیشترین لینک رو به شما دادن، چه صفحاتی از سایت تون بیشترین بک لینک رو از سایتهای دیگه گرفته، کدوم یکی از صفحات سایت تون بیشترین لینک داخلی رو داره و موارد دیگه.
لینکهای خارجی (External links):
- Top linked pages: برای اینکه بدونید کدوم یک از صفحات سایت تون بیشترین بک لینک رو از وبسایتهای دیگِ دریافت میکنه لازمه این مراحل رو دنبال کنید:
وارد قسمت Links بشید بعد از اون از باکس Top linked pages روی mor کلیک کنید. یک URL را از لیست انتخاب کنید تا سایتهایی که به آن صفحه لینک دادند رو ببینید.
اگر لینکهایی که ثبتشده مربوط به سایتهای معتبر بود، میتونید ببینید چه صفحاتی از آن سایتها لینک گرفتن؛ اما اگر لینکها مربوط به سایتهای اسپم باشه، سعی کنید با ارسال ایمیل به مدیر اون سایتها صفحات مورد نظرتون رو از سایت اسپم جدا کنید. در مورد سایتهایی که اسپم شناخته میشن گوگل معمولا لینک اونها رو نادیده میگیره، ولی بهترِ از طریق گوگل وبمستر تولز به گوگل گزارش بدید تا این لینکها رو حذف یا غیرفعال (disavow) بکنه.
- Top linking sites: این گزارش آمار وب سایتهایی که به شما لینک دادهاند رو نشان میدهد. برای مشاهده این آمار در همین صفحه Links داخل باکس Top linking sites روی more کلیک کنید. حالا از بخش Total external links بتونید تعداد بک لینکها رو مشاهده کنید. در همین قسمت با انتخاب Linking pages میتونید منبع بک لینکها رو که به ترتیب تعداد؛ از بیشترین به کمترین مرتب شدن مشاهده کنید.
نکته: در این گزارش فقط دامنه اصلی سایتها نشان داده میشه و ساب دامین رو حذف میکنه؛ مثلا (m.example.com بهعنوان example.com نمایش داده می شه)
توی این گزارش اگر سایتهای ناشناخته و احتمالا اسپم رو مشاهده میکنید، از گوگل درخواست کنید تا این لینکها رو حذف یا غیرفعال (disavow) بکنه. تا از آسیب دیدن رتبهبندی سایت تون توسط سایتهای اسپم جلوگیری کنید.
ببینید آیا وبسایتهایی که برای شما مهم هستن به سایت شما اشاره میکنند. بهعنوانمثال، اگر شما یک وبسایت رستوراندارید، در وبلاگهای غذایی یا سایتهای امتیازدهی و بررسی اسمی از شما برده شده؟
- Top linking text: برای اینکه بدونید وبسایتها با چه کلماتی (متن لینک، anchor text) به سایت شما اشاره کردن و بهش لینک دادن، این مراحل رو دنبال کنید: در همون صفحه Links، داخل باکس Top linking text روی کلمه more کلیک کنید.
- بهترِ بدونید: این گزارش، تنها لینکهای خارجی که به سایت تون دادهشده رو بهحساب میاره؛ و همینطور لینکهای بدون متن (برای مثال، لینکهای تصاویر) بهعنوان سطرهای خالی در گزارش نشون داده میشن.
مطمئن بشید سایتهای دیگِ از انکر تکست های مناسب برای لینک دادن به سایت شما استفاده میکنن. در غیر این صورت، شاید بهتر باشِ، متن لینک رو خودتون مشخص کنید و از مدیر اون سایت بخواید تا از کلمه دیگهای استفاده بکنه.
لینکهای داخلی (Internal Links):
- Top linked pages: برای دیدن آمار لینکهای داخلی و اطلاع از اینکه هر صفحه در سایت شما از چه صفحات دیگهای لینک گرفتن، این مراحل رو دنبال کنید: در همون صفحه Links، از زیر دسته Internal links، داخل باکس Top linked pages روی کلمه more کلیک کنید. یک URL رو از لیست انتخاب کنید تا ببینید از کدوم صفحات دیگه سایت تون لینک گرفته.
این پست؛ معرفی و پیادهسازی اولیهای از تنظیمات گوگل وبمستر تولز ارائه کرد. امیدوارم که برای شما مفید واقعشده باشه. اگر بهنظرتون رسید به مبحثی توی متن اشاره نکردم یا اگر سوالی توی ذهن تون شکل گرفت زیر همین پست بنویسید.
دیدگاهتان را بنویسید