15 نکته مدیریت زمان برای رسیدن به اهدافتان

یکی از موثرترین مهارتهایی که می توانید در زندگی داشته باشید مدیریت زمان قدرتمند و مؤثر است. اگر زمان خودتون رو به خوبی مدیریت نمی کنید ، به هیچ وجه نمی تونید به اهداف خودتون در محل کار و زندگی خارج از آن برسید. اما اگر وقت خودتون رو جدی نگیرید ، مدیریت زمان شما یک نبرد صعب العبور خواهد بود.
مهم نیست که شما چه کسی هستید، شما به اندازه اشخاص دیگر زمان کافی دارید و وقت شما با همه یکسان است و مهم اینه که شما چقدر از وقت تون بهره می برید.
راهکار چیست؟ یک سیستم مدیریت زمان مناسب پیدا کنید و اون رو کار کنید. تعداد زیادی راهکار برای مدیریت زمان وجود داره این کاملاً به خود شما بستگی داره که کدوم راه رو انتخاب می کنید. اما اگر نمی خواهید بخشی از آمار 92٪ افرادی باشید که در دستیابی به اهداف بلند مدت خودشون موفق نمیشن ، باید نکات زیر رو رعایت کنین.
در مقاله های گذشته از سایت خودمون درباره چگونگی مدیریت زمان به عنوان صاحب یک کسب و کار صحبت کردیم ، در ادامه 15 نکته کلیدی برای مدیریت زمان رو مورد بررسی قرار میدیم:
1-اهداف تون رو به روش درست تنظیم کنید
یک روش درست و اشتباه برای تعیین اهداف وجود دارد. اگر اهداف خودتون رو به روش صحیح تنظیم نکنید ، در این صورت اهداف مناسبی ندارید ، که باعث می شود شما از مسیرتون خارج بشین. اما وقتی اهداف تون رو به درستی تنظیم کنین و برای رسیدن به اون ها تلاش کنین ، هیچ چیز جلودار تون نیست ، اطمینان حاصل کنید که با تمام وجودتون برای رسیدن به هدفتون می جنگید و تلاش میکنین وگرنه ممکنه هدف تون رو اشتباه انتخاب کردین.
2-یک سیستم مدیریت زمان مناسب پیدا کنید
یکی از نکات برای مدیریت وقت تون ، یافتن سیستم مناسب برای انجام مدیریت زمان هست. سیستم مدیریت زمان چهارگانه احتمالاً مؤثرترین است. این روش به این صورت هست که بر اساس ضرورت و اهمیت ، فعالیت ها تون رو به چهار قسمت تقسیم کنید. بعد کار های مهم تر تون رو توی اولویت های اول برنامه روزانه تون قرار بدین و سعی کنید با این روش کار های غیر ضروری رو که براتون تبدیل به عادت شدن شناسایی کنین و به مرور از برنامه روزانه تون حذف شون کنید.
3-وقت خودتون رو برای هفت روز مستقیم حسابرسی کنید
هفت روز صرف کنید و مستقیم ارزیابی کنید که وقت تون رو صرف چه چیزهایی می کنید. تمام کار هایی که در این هفت روز انجام میدین رو با دقت یاداشت کنید ، این کار به مدت 30 دقیقه در روز انجام بدین ، ببین چی کار کردی؟ وقتت تلف شده؟ یا به خوبی از وقتت استفاده کردی؟ در پایان هفت روز ، تمام کار هاتون رو مرور کنید. بیشترین وقت تون رو کجا گذراندید؟ نتایج بدست اومده ممکنه شما رو شوکه بکنه…
4-مهمترین کارتون رو در صبح انجام بدین
مارک تواین یک بار گفت ، “اگر کار شما این هست که یک قورباغه بخورید ، بهتر است این کار رو در ابتدای صبح انجام دهید. و اگر کار شماست که دو قورباغه بخورید، بهتر است ابتدا بزرگترین آن را میل کنید.” از این گفته متوجه میشیم که همیشه درساعات ابتدای روز که زمان بیشتری و انرژی زیادی داریم کارهای بزرگ و مهم رو انجام بدیم ، اینها مهمترین وظایف (MIT) شما در طول روز هستند. دستیابی به این موارد بزرگترین حرکت را برای شما فراهم می کنه تا بتوانید در طول روز به تمام اهداف و برنامه هاتون برسید.
5-قانون 80-20 را دنبال کنید
نکته مهم دیگه برای مدیریت زمان استفاده از قانون 80-20 هست که به عنوان اصل پارتو نیز شناخته میشه. این قانون بیان می کنه که 80 درصد از تلاشها از 20 درصد نتایج بدست میاد. در فروش نیز به این معنی است که 80 درصد از فروش از 20 درصد مشتریان حاصل میشه. 20 درصد از تلاشهایی را که تولید می کند 80 درصد از نتایج و مقیاس حاصل از آن را مشخص کنید. شما می توانید این کار رو با ردیابی دقیق و تجزیه و تحلیل انجام بدین.
6- عادت های خوب خودتون رو دنبال کنید
چارلز دوویگ در کتاب خود با عنوان قدرت عادت به طرز عجیبی نوشته است که “در معماری ، سنگ سنگی است که تمام سنگهای دیگر را در جای خود نگه می دارد. به طور مشابه ، عادات سنگ کلیدی نه تنها به عادتهای خوب دیگر کمک می کند بلکه به از بین بردن عادات بد نیز کمک می کنند. “بر روی عادتهای خوب تون متمرکز بشین و می بینین که در مدیریت زمان کلی خودتون بسیار موفق تر خواهید شد.
7-زمان پاسخگویی به شبکه های اجتماعیتون و ایمیلتونرو برنامه ریزی کنید
ایمیل و شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام خودتون رو در طول روز کنار بگذارید. وقتی ایمیل شما وصل هست ، میتونه شما رو پریشان خاطر بکنه و افکار شما رو به هم بریزه و تمرکز رو از شما سلب کنه. زمان خواندن و پاسخ دادن به ایمیل ها رو در ساعت خاصی از برنامه روزانه تون قرار بدین. اگر چیزی فوری وجود داشته باشه ، شخصی با شما تماس می گیرد یا به شما پیام می دهد. اما وقتی ایمیل خود را باز کردید ، آن حواس پرتی ها جریان فکرتون رو قطع می کنه و بازگشت به مسیر سخت هست.
8-عادت های بدتون رو از بین ببرید
یکی از بزرگترین هدر رفتن وقت ما عادت های بد ماست. چه این عادت بد تماشای تلوزیون باشد، یا تماشای بیش از حد در رسانه های اجتماعی ، بازی کردن ، یا مواردی از این دست باشد ، این عادات بد زمان زیادی از اوقات گرانبهای ما رو از بین می بره. اگر در دستیابی به اهداف بزرگ در زندگی تون جدی هستین ، از وقت خودتون عاقلانه استفاده کنید.
9-هنگام کاراستراحت های مکرر انجام بدین
یک مطالعه نشان داده است که شما باید 52 دقیقه کار کنید و به مدت 17 دقیقه استراحت کنید. شاید شما تجملاتی برای انجام این کار نداشته باشید. اما باید استراحت های مکرر انجام بدین. اگر کارآفرینی هستید که برای خودتون کار می کنید ، این امر بسیار مهم است. با شکستن کارتون به بازه های زمانی مرتب حالت های روحی ، عاطفی و جسمی خود تون رو در حد اوج نگه دارید.
10- هر روز صبح ورزش کنید
شاید فکر نکنید که ورزش کردن به مدیریت بهتر وقت شما کمک می کنه ، اما ورزش کردن هر روز در اول صبح به شما تعادل میده.با ورزش کردن می تونید سم ها رو از زندگی خودتون جدا کنید ، اگر ورزش کردن رو جدی بگیرین ، استقامت و تمرکز ذهنی شما تغییر چشمگیری می کنه.
11- هر شب برای روز بعد تون برنامه ریزی کنید
هر شب قبل از خواب ، برای روز بعد برنامه ربزی کنید. به اهداف خودتون فکر کنید و ببینید کار هایی که انجام میدین در راستای رسیدن به اهداف تون هستن، چه کاری های دیگه ای می تونید انجام بدین تا شما رو به اهداف تون از قبل نزدیک تر بکنه . این موضوع یک شبه اتفاق نمی اُفته و طول می کشد. اما با برنامه ریزی ، شما به طور موثری اهداف روزتون رو تعیین کنید. در حالی که برنامه ریزی کمک می کنه و شما رو به سمت اهداف طولانی تر و بزرگتر سوق میده.
12- وقتی احساس کمبود می کنید به خودتون انگیزه تزریق کنید
وقتی بی انگیزه هستین، به YouTube ، TED Talks و هر منبع الهام بخش و انگیزه دهنده دیگری که می تونید از اون ها استفاده کنید روی بیارین. شاید براتون دشوار باشه اما وقتی که انگیزه رو در درون خودتون گم کردین به مسیر تون ادامه بدین و هدف اصلی تون رو گم نکنید. با تمرکز بر محتوای الهام بخش و جستجوی دیگران که با وجود مشکلات به اهداف بزرگی رسیده اند میتونید به خودتون روحیه و انگیزه تزریق کنید.
13- یک مربی برای خودتون انتخاب کنید که بتونه شما رو راهنمایی کنه
پیدا کردن یک مربی بسیار مهم است. وقتی کسی رو ندارین که شما رو راهنمایی کنه ، ممکنه پریشان خاطر و بی انگیزه بشین و در نهایت از دنبال کردن هدفتون منصرف بشین. اما وقتی شخصی در کنار تون باشه که کار هاتون رو مدام دنبال کنه شما میتونید راحت تر به اهداف تون نزدیک بشید ، یک مربی خوب میتونه شما رو برای راحت تر رسیدن به اهداف تون کمک کنه همون طور که یک مربی بد میتونه انگیزه رو ازتون بگیره.
14- هشدارهای برنامه رسانه های اجتماعی رو خاموش کنید
هشدار برنامه شبکه های اجتماعی رو خاموش کنید ، قطعا دائم آنلاین بودن در شبکه های اجتماعی به شما کمک نمیکنه ، حتی بدترین ضربه ها رو بهتون میزنه و شما رو خیلی از اهدافتون دور میکنه ، مهمترین چیز اینه که آرامش خاطر داشته باشیم و بتونیم بهتر روی برنامه روزانه مون متمرکز بشیم و در نهایت به هدف نهایی مون برسیم.
15- محیط کار خودتون رو مرتب کنین
مطالعات مشخص کرده اند که درهم و برهم بودن محیط ما به ما در از دست دادن تمرکز کمک می کنه، وقتی تمرکز خودتون رو از دست میدین ، وقت خودتون رو از دست میدین. اگر می خواین از این کار اجتناب کنید محیط کار تون رو مرتب نگه دارین. این کار رو به یکباره انجام ندهید. از قسمتی از محل کارتون شروع کنید. امروز یک کشو ،فردا یک قفسه. شاید یک روز دیگر یک گنجه باشد. فقط همین نکات به طاهر کوچیک هست که می تونه شما رو تبدیل به یک مبارز سازمان دهنده شده بکنه.
شما چه نکات وتکنیک های دیگه ای برای مدیریت زمان استفاده می کنید ، خوشحال میشیم نطرات خودتون رو در قسمت کامنت بهمون بگید.
دیدگاهتان را بنویسید