فناوری asm.js


توی این نوشته قراره در مورد یک فریمورک جاوااسکریپتی صحبت کنیم ، asm.js که ازِم جی اس تلفظ میشه ، بدون نیاز به هیچ پلاگینی از طریق مرورگر اجرا میشه ، فریمورک asm.js بر پایه زبان محبوب جاوااسکریپت نوشته شده که این امکان رو به کاربر میده هر چیزی حتی بازی های حرفه ای رو در مرورگر ها اجرا کنند.
مرورگرهای مایکروسافت همچون اینترنت اکسپلورر ، در ویندوز 10 از این فریمورک موزیلا برای بهبود سرعت بازی های تحت مرورگر استفاده کردند . مایکروسافت از اولویت های خودش این بود که برنامه نویس ها و بازی سازان رو به ساخت برنامه ها و بازی ها بر روی محیط ویندوز تشویق کنه ، اما اخیرا داره این رویه رو تغییر میده و اعلام کرده که در موتور اجرایی اینترنت اکسپلورر در ویندوز ده از فناوری asm.js استفاده کرده .
موزیلا با استفاده از asm.js تونست قدرت مرورگرها در بازی های سه بعدی افزایش بده و سرعت اجرا رو خیلی بالاتر ببره . اگه بخوام در یک جمله asm.js رو براتون بگم باید جمله یکی از مدیران موزیلا اشاره کنم :
Asm.js برای کارهای بسیار پیچیده و محاسباتی تحت وب مناسب است .
برنامه نویسان بازی ها کامپیوتری همیشه به دنبال بستری بوده اند تا بدون نیاز به نصب بازی های حرفه ای ، این امکان در اختیار کاربران قرار بگیرید که با استفاده از مرورگر اقدام به بازی کردن کنند و اکنون این بستر با استفاده از فریمورک asm.js برای آنها فراهم شده . فکر کنید چقد هیجان انگیزه در بین مشغله هایی که دارید و یا وب گردی که انجام میدید، برای رفع خستگی و استراحت بازی کنید ولی اینبار خیلی راحت از طریق مرورگرتون اینکارو انجام بدید ؟ !
شاید بگید چطور کد های بازی که به زبان c++ و یا … نوشته شدند برای مرورگرها قابل فهم میشن ؟ این فناوری این قابلیت رو داره تا کد های بازی رو به js کامپایل کنه و برای مرورگر قابل فهم باشه . پروژه Emscripten در حال پیشرفت هست و این قابلیت رو داره که به برنامه نویس ها کمک کنه تا برنامه هایی که برای C و C++ نوشته شدند به برنامه هایی تبدیل کنند که قابل اجرا در جاوااسکریپت باشند . آینده بازی های کامپیوتری با استفاده از این فریمورک خیلی میتونه جذاب باشه و متحول بشه .
میدونید که جاوااسکریپت رو همه مرورگرها اینترنتی پشتیبانی میکنند و در مقاله های قبلی به قدرت و سرعتی که جاوااسکریپت در پیش گرفته براتون نوشته و اینطور که از شواهد پیداست جاوااسکریپت به سمتی میره که دنیای IT رو تسخیر کنه . Monster Madness از بازی های تحت asm.js است که در وب گسترش پیدا کرده از تکنولوژی فوق استفاده میکنند .
گوگل هم در قسمتی از پروژه TurboFan از asm.js استفاده کرده .
البته نمیشه انتظار داشت بازی های بسیار حرفه ای رو با استفاده از asm.js تحت مرورگر اجرا کرد ، همچنین بازی ها باید قابلیت این رو داشته باشند که در پس زمینه بازی به طور همزمان چند کار با یک دیگر اجرا بشن ، وقتی شما در یک مرحله از بازی قرار دارین ، مرحله بعدی در حال آماده سازی باشه . asm.js اینطور که گفته میشه و در مقالات در موردش نوشته شده قابلیت های زیادی داره و در حال پیشرفت هست و آینده درخشانی داره ، نظر شما در مورد آینده بازی و این فناوری چی هست ؟ اگه مقاله و یا نوشته ای در این مورد مطالعه کردید با ما به اشتراک بگذارید . همچون گذشته لینک های رو به عنوان منبع و مطالعه بیشتر در ادامه قرار میدم .
دیدگاهتان را بنویسید